تاريخ : سه شنبه 12 شهریور1387 | | نویسنده : علی رضایی
توضيحات كلي در مورد تفاوت تيپ هاي پژو 206
در ابتداي آغاز به كار خط مونتاژ پژو 206 در ايران
. براي مدت كوتاهي يك مدل پايه از پژو 206 فرانسه با حداقل امكانات در ايران مونتاژ گرديد كه اصطلاحا تحت نام تيپ 1
( type 1 )
به فروش رسيد كه پس از مدت كوتاهي ايران خودرو تغييرات جزئي در اين مدل پايه ايجاد نمود ( بعنوان مثال بعضي تغييرات ظاهري در تزئينات ... ) و تحت نام تيپ 2 به بازار عرضه نمود ...  همان مدل تيپ 2 پژو 206
مي باشد ...

تيپ 2 ( مدل پايه موجود در ايران ) :
اين مدل داراي موتور 1400 سي سي 8 سوپاپ به قدرت 75 اسب بخار و شتاب صفر تا صد تقريبي 5/14 ثانيه مي باشد .
ترمز ها در جلو از نوع ديسك معمولي و در عقب از نوع كاسه اي مي باشد و داراي ترمز
ABS
ترمز ضد قفل ) نيست . در اين مدل شيشه بالابر برقي فقط در شيشه هاي جلو وجود دارد و مهمتر از همه كيسه ايمني هوا ( ِAir Bag )
وجود نداشته و براي به حداقل رساندن قيمت اين مدل . از تجهيزات استاندارد حذف شده است !!!!!
همچنين اين مدل داراي فرمان هيدروليك و كولر ( اير كانديشن ) با تنظيم دستي و سيستم پخش كاست با 2 بلند گو مي باشد .

نحوه تشخيص ظاهري تيپ 2 از بيرون خودرو : آيينه هاي جانبي اين مدل يك رنگ ( مشكي ) مي باشند و در صندلي هاي عقب خودرو , پشت سري وجود ندارد كه به آساني قابل تشخيص است.


تيپ 3 :
اين مدل نيز داراي موتور 1400 سي سي 8 سوپاپ به قدرت 75 اسب بخار و شتاب صفر تا صد تقريبي 5/14 ثانيه مي باشد .
بنابر اين از نظر قواي محركه تفاوتي با تيپ 2 ندارد .
ترمز ها در جلو از نوع ديسك معمولي و در عقب از نوع كاسه اي مي باشد كه مجهز به سيستم ضد قفل
ABS
شده اند . تزيينات داخلي نسبت به تيپ 2 كمي بيشتر شده ( بعنوان مثال صندلي هاي اين مدل قابليت تنظيم در
همه جهات را دارند و پشت سري هاي صندلي قابليت تنظيم ارتفاع نيز دارند ! ) و همجنين شيشه بالابر ها برقي مي باشند .
اين مدل داراي پخش سي دي و كيسه هوا
( Air Bag )
بوده و براي صندلي هاي عقب خودرو 3 عدد پشت سري نصب شده است و ساير تجهيزات تيپ 2 مانند هيدروليك فرمان در اين مدل هم وجود دارد و همچنين نوع كلاچ در اين مدل مانند تيپ 2 مكانيكي معمولي مي باشد
...

نحوه تشخيص ظاهري تيپ 3 از بيرون خودرو : آيينه هاي جانبي اين مدل دو رنگ مي باشند و در صندلي هاي عقب خودرو , 3 عدد پشت سري وجوددارد . بنابراين با اولين نگاه به ايينه هاي جانبي ( در صورتي كه خودرو تز ئينات اسپورت نداشته باشد ) به آساني مي توان تشخيص داد كه اين مدل تيپ 2 نيست


تيپ 5 :
بعد از 1 سال توليد تيپ 3 با همان موتور كم قدرت 1400 سي سي , اين نياز احساس شد كه براي ماشين خوش دستي مانند پژو 206 , يك موتور قوي تر كه نيازهاي اسپرت آن را برآورده كند لازم است . بنابراين علاوه بر داشتن تجهيزات استاندارد تيپ 3 , اين تغييرات در ارائه تيپ 5صورت گرفت :

موتور پر قدرت 1600 س سي 16 سو پاپه با نيروي 110 اسب بخار
جهت مقايسه قدرت اين موتور بايد در نظر گرفت كه قدرت موتور پژو 405 چيزي حدود 90 اسب بخار مي باشد ... زانتياي 1800 سي سي داراي قدرت 110 اسب و زانتياي 2000 سي سي داراي قدرت 135 اسب بخار مي باشد )

نكته بسيار جالب در مورد اين موتور , سيستم سوخت پاش انژكتوري چند نقطه اي با تكنولوژي جديد مي باشد كه باعث شده است مصرف سوخت تيپ 5 با موتور بزرگتر و قوي تر , حتي اندكي از مصرف سوخت تيپ 2 و 3 هم كمتر باشد
!!!
اين مدل داراي شتاب صفر تا صد كيلومتر 5/9 ثانيه مي باشد كه جهت مقايسه نسبي مي توان گفت تنها خودروهاي انگشت شماري مانند نيسان ماكسيما و يا زانتياي سوپر لوكس در ايران مي توانند در ركورد شتاب گيري از اين مدل سرتر باشند ! همجنين اين ميزان شتاب در مقايسه با 5/14 ثانيه براي تيپ 2 و3 و يا 9/11 ثانيه براي پژو 405 , قابل توجه مي باشد
...
نوع سيستم ترمز در جلو ديسكي خنك شونده و در عقب ديسكي همراه با سيستم ضد قفل مي باشد كه قابليت ترمز گيري بسيار بسيار خوبي ( با توجه به وزن كم اتومبيل ) به آن مي دهد .
نوع كلاچ در اين مدل هيدروليكي مي باشد و سيستم تهويه آن ديجيتال است .
كيسه ايمني هوا براي هر 2 سرنشين جلو در نظر گرفته شده است ...

نحوه تشخيص ظاهري تيپ5 از بيرون خودرو : آيينه هاي جانبي اين مدل مانند تيپ 3 , دو رنگ مي باشند و در نماي ظاهري خارج خودرو كاملا شبيه تيپ 6 بوده و با تيپ 3 فقط 1 تفاوت دارد و آن وجود ترمزهاي ديسكي در چرخهاي عقب مي باشد !
بنابراين بعد از ديدن يك پژو با آيينه هاي 2 رنگ , اگر در پشت پره هاي رينگ چرخ عقب , صفحات درخشان ديسكهاي ترمز را مشاهده نكرديد , مدل تيپ 3 , و در صورت مشاهده , مدل تيپ 5 يا 6 مي باشد
!!!!!
بنابراين دوستاني كه مايل به داشتن و به رخ كشيده تيپ 5 مي باشند , لازم است ساير تزئينات اسپورت را خودشان روي ظاهر خارجي اين مدل انجام دهند تا خداي نكرده با تيپ 3 اشتباه گرفته نشود !!!!!


تيپ 6 :

همه مشخصات تيپ 5 شامل موتور 1600 , 16 سوپاپه و ... + نماي ظاهري مشابه + اين تفا وتها :


گيربكس اتوماتيك ( متاسفانه اين مورد پاسخگوي سليقه بسياري از خريداران در ايران نبوده است و نتوانسته انتظارات خريداران را كاملا برآورده كند ... در پاره از اوقات تعويض دنده به دقت انجام نمي شود ... اين مدل داراي شتابي كمتر از مدل تيپ 5 بوده و مصرف سوخت بيشتري دارد ...
از نظر ظاهري , علاوه بر تغيير ظاهر دسته دنده و كنسول مياني . مي توان به تغيير جزئي نشاندهنده هاي جلو خودرو اشاره كرد كه كمي با تيپ هاي ديگر متفاوت بوده و يك عدد نشانگر ديجيتال در آن قرار داده شده كه شماره دنده را در حين حركت نشان مي دهد و از نظر نماي خارجي مشابه تيپ 5 مي باشد .


در اين قسمت متن مقاله جنا ب آقاي مهندس كيوان بني هاشمي كه از كارشناسان با سابقه اتومبيل و نويسندگان مجله ماشين مي باشند را جهت استفاده دوستان و براي كساني كه به اين مجله دسترسي ندارند تقديم مي كنم :
.
همچنين لازم به ذكر است كه بنده هيچگونه تعصب خاصي نسبت به مدلهاي ذكر شده نداشته و يا قصد تبليغ نداشته ام ... اين اطلاعات كلي را صرفا جهت بالا بردن سطح آگاهي همه عزيزاني كه در اين مورد سوالي داشتند و علاقه شخصي به اين مدل , مطرح كردم ... با اميد به اينكه روزي همه دوستان بتوانند صاحب يكي از اين مدلها شوند !

" 5000
كيلومتر رانندگي با پژو 206 تيپ 5 / نوشته مهندس كيوان بني هاشمي

بعنوان فردي علاقمند به اتومبيل كه رانندگي را در 10 سالگي آموخته و از سال 1350 داراي گواهينامه بوده و با اتومبيلهاي زيادي رانندگي كرده , بايد صراحتا اعلام كنم كه توان حركتي و امكاناتي كه پژو 206 تيپ 5 ايران در اختيار راننده و سرنشينان آن قرار مي دهد , واقعا كامل است و اينجانب بعد از سپري شدن 7 ماه و طي مسافتي معادل 5000 كيلو متر , به معناي واقعي از هر لحظه رانندگي باآن لذت برده ام . البته مانند اتومبيل حرفه اي ها داراي دستگاه شتاب سنج و غيره نبوده كه به مقوله هايي از اين قبيل بپردازم , چرا كه در ايران اصولا نيازي به آنها نيست .
مواردي كه يك خريدار در كشور ما براي ابتياع يه اتومبيل به دنبال آن است عبارتند از :
قيمت مناسب
سرويس و خدمات پس از فروش
لوازم يدكي فراوان و ارزان
هماهنگي مناسب با شرايط آب و هوايي و جاده اي ايران
بازار فروش دست دوم

تنها موردي كه در مورد پژو 206 در ايران ممكن است امتياز منفي تلقي شود , حجم صندوق بار آن بوده كه آن هم چند سالي است با ورود بار بند هاي صندوق مانند كه بر روي سقف قرار مي گيرند , مرتفع شده است .
امتيازات پژو 205 تيپ 5 را بعنوان فردي كه آن را دقيقا مورد بررسي قرار داده ام به شرح زير نام مي برم :
شتاب فوق العاده خوب با توجه به موتور 1600 سي سي 16 سوپاپه آن
مصرف بنزين بسيار پايين [ 5/6 ليتر در 100 كيلومتر اتوبان ]
اركانديشن فوق العاده خوب به خصوص در تابستان كه دماي داخل كابين را تا 14 درجه سانتيگراد پايين مي آورد و قدرت ترمزهاي بسيار خوب كه ناشي از وجود 4 صفحه ديسك و سيستم ضد بلوكه است .
به نظر اينجانب مناسبترين اتومبيل براي شهرهاي بزرگ و شلوغ مانند تهران , اتومبيلي است كه داراي فرمان هيدروليك و گيربكس اتوماتيك باشد كه خوشبختانه پژو تيپ 5 داراي سيستم فرمان هيدروليك بوده ولي گيربكس اتوماتيك در مدل تيپ 6 وجود دارد كه بعد از تجربه چند ساعته رانندگي با پژو 206 تيپ 6 كه مجهز به گيربكس اتوماتيك بود , از عملكرد بسيار غير معمول آن شگفت زده شدم !
چرا كه انتظاراتي به كل متفاوت داشتم ولي متاسفانه ملاحظه شد كه عملكرد گيربكس بخصوص در تعويض دنده ها تابع نظرات راننده نيست و گيربكس بنا به دلخواه دنده ها را سبك و سنگين مي كند و اينطور به نظر مي رسد كه تايمر يا زمان سنج دچار اشكال است !
امتياز بزرگ اتومبيلي مانند پژو 206 تيپ 5 در ايران , قيمت آن بوده كه در مقايسه با بسياري از خودروهاي توليد داخل ( حتي وارداتي كه از هيچ نظر قابل مقايسه با آن نيستند ) قيمت آن بسيار ارزان است .
بطور مثال اتومبيلي همانند پژو پارس كه چندين ميليون تومان گران تر از پژو 206 تيپ 5 به فروش مي رسد , از نظر تجهيزات و قابليتهاي ديناميكي و حتي زيبايي ظاهري , در مرتبه بسيار پايين تري نسبت به پژو 206 تيپ 5 قرار دارد .

ساير تجهيزات پژو 205 تيپ 5 :
موتور پر قدرت 110 اسب بخار 1600 سي سي با 16 سوپاپ از نوع انژكتوري
سيستم اركانديشن
سيستم پخش صوت 4 بانده با قابليت پخش سي دي و اتصال به سي دي چنجر با كنترل روي ستون فرمان
وجود 2 ايربگ براي سرنشينان جلويي
سيستم ترمز 4 ديسك مجهز به سيستم ضد بلوكه
شيشه هاي برقي در جلو و عقب
قفل مركزي و سيستم ورود بدون كليد
آيينه هاي برقي مجهز به سيستم گرمايي
نشان دهنده دماي بيرون اتومبيل
وجود پشت سري براي تمام سرنشينان

blog.360.yahoo.com
 



  • جوک خفن
  • قالب میهن بلاگ